Říkává se, že je lepší dvakrát vyhořet, než se jednou stěhovat. Pokusím se Vám však shrnout nejdůležitější poznatky a doufám, že díky tomu proběhne Vaše stěhování hladce a pohodově. Jak na to?
Je dobré udělat si nějaký časový harmonogram a co je důležitější, snažit se jej dodržet. Záleží samozřejmě na tom, z jak velkého bytu či domu se stěhujete, berte tedy prosím má doporučení jako orientační.
Cca měsíc předem: předně – stěhování předpokládá, že každičkou věc ze svého bytu vezmete nejméně jednou do ruky. Proto je to perfektní příležitost zbavit se nepotřebných věcí, unavených nebo nevhodných dekorací a darů, přebrat vybavení kuchyně (jistě si buďte chtít koupit i něco nového). Totéž se týká i oblečení – jistě najdete množství kousků, které jste již dlouho neměl/a na sobě a možná se Vám už ani nelíbí. Nebuďte „věcař“, nemilosrdně se zbavte všeho, co nepotřebujete, nenosíte – budete mít méně balení.
Pokud nehodláte využít pouze pomoci přátel nebo rodiny, měsíc před stěhováním je také vhodný čas zajistit stěhovací firmu. Stěhovací firmy nabízejí nejrůznější služby včetně zabalení a odstěhování na klíč. To je samozřejmě ta finančně nejnáročnější varianta a je jisté, že nikdo nezabalí porcelán po babičce lépe než Vy. Většinou se využívá stěhovací služba na vlastní stěhování a přepravu, můžete také využít praktického vybavení, jako jsou krabice, fólie a pytle určené právě k tomuto účelu, které Vám stěhovací firma ochotně dodá. Levnější varianta je zajistit si obalový materiál přes internet, v hobby marketu a krabice případně v nějaké samoobsluze. Věděli jste, že se prodávají krabice, do kterých můžete zavěsit veškeré oblečení na ramínka, takže se cestou vůbec nepomačkají?
S vlastním balením je vhodné začít cca týden před stěhováním. Je dobré si veškeré krabice označit, abyste pak zoufale nehledali něco, co nutně potřebujete. Nezapomeňte sklo, porcelán a pod. označit výrazným nápisem „křehké“. To, co opravdu budete potřebovat hned během prvních dnů označte zvlášť pečlivě a zvlášť výrazně. Oblečení, hygienické potřeby, potraviny apod. raději zabalte do tašek a ideálně je přepravte sami, budete je mít po ruce.
Ideální je, když si předem promyslíte alespoň přibližné umístění nábytku v novém bytě/domě. Díky tomu se nesloží vše na jednu hromadu, ale budete moci nechat nábytek umístit na ta správná místa nebo alespoň do správných pokojů – hned budete mít méně práce.
Při vlastním stěhování je žádoucí přítomnost nejméně dvou dospělých osob. Jedna osoba by měla zůstat v bytě a navigovat stěhovací četu co kam uložit. Druhá osoba se pak může postarat o provoz – tedy vlastní organizaci vykládání a také aby např. v domě nebylo blokováno schodiště nebo výtah. Když je řeč o výtahu, ujistěte se o rozměrech výtahu a porovnejte tyto rozměry s rozměry Vašeho nábytku. Je možné, že se do výtahu některé kusy nevejdou a bude nutné je vynést nahoru po schodišti. Stěhovací služba by takové informace měla vždy získat s předstihem, neboť v opačném případě by mohly nastat potíže. Firma má pro Vás vyhrazený určitý čas a ten by se mohl vynášením jednotlivých kusů nahoru výrazně prodloužit. Kromě toho, vynášení nábytku do patra se vždy platí zvlášť.
Upřímně doufám, že Vám mé tipy budou při Vašem stěhování užitečné.